woensdag 8 mei 2013

tips bij zonnebrand




De afgelopen dagen was het echt zaaalig weer, lekker zomers!Nu op dit moment hebben de weergoden hun sluizen weer opengezet, en  komt de lovely regen weer uit de lucht gevallen. Maar heey we mogen niet klagen, we hebben toch een paar dagen lots of sun gezien?

Wel na die superlange winter kregen onze huidjes eindelijk weer eens wat zon te zien! Ik moest zondag heel de dag helpen op een triatlon en ik had me alleen 's morgens ingesmeerd... Tja je kunt het al raden dat ik zo rood zag als een tomaaat. En dat was wel niet zo heel lovely en daarboven op kreeg ik ook  last van zonneallergie omdat het de eerste keer was dat ik zolang in de zon liep, hmm ook niet zo fijn hé.


Hier heb ik een omschrijving van zonnebrand:
Bij blootstelling aan de zon produceert onze huid bij wijze van bescherming melanine. Daardoor ontstaat na verloop van tijd een bruine tint. Blijft u echter te lang in de zon, dan raken de cellen van de opperhuid beschadigd. Daarbij komen stoffen vrij die de bloedvaten in de onderliggende lederhuid doen uitzetten, met roodheid tot gevolg.

Doe ik die avond thuiskwam wou ik mij dus insmeren met natuurlijk after-sun (die van nivea zoals andere jaren), maaaar toen ik de ingrediënten eens bekeek, schrok ik me een bult toen ik zag dat het het 4de(!) ingrediënt de uitdrogende alcohol, alcohol denat was. En heb ik deze maar weggezet, want ik wou mijn huid niet uitdrogen aangezien deze al beschadigd was en ze vocht nodig had.

Dus heb ik hier een paar tips als je ooit een tomatenhuid moest hebben:
  • ten eerste om te verkoelen als het echt heel warm staat:
  • gekoelde komkommerschijfjes
  • yoghurt 
  • koude handdoek/washand (niet ijskoud, want van héél warm naar ijskoud is een te grote overgang!)
  • aloë vera gel (wel de 100% aloë vera nemen)


  • honing met melk gemengd zou de pijn verlichten (heb ik zelf nog niet geprobeerd)

Het is ook belangrijk om de huid terug te voeden, want ze heeft vocht nodig:
  • bodylotion: liefst geen dikke vette creme/butter, want dan moet je nogal wrijven om het te verdelen en het is té vet voor je huid aangezien je huid vocht nodig heeft en geen vet.
  • after-sun: maar check de ingredienten! Als je er niet veel over weet zoek er dan zeker informatie over op, zie maar eens op jetskeultee! Ik zal wel bij producten die ik ga reviewen wat uitleg vermelden, maar het is altijd beter als je er zelf wat over weet.


En natuurlijk kan je altijd het beste zonnebrand voorkomen dus insmeren mensjes!
Vele mensen denken dat je eerst moet verbranden om bruin te worden, dit is absoluut niet waar!
Je kan ook beschermd bruin worden en denk eraan dat verbranden héél slecht is voor je huid. Ook teveel bruinen is niet goed: een gebruinde huid voorkomt niet de schadelijke langetermijneffecten, zoals vroegtijdige veroudering, rimpels en een verhoogd risico op huidkanker. Blijven smeren is dus de boodschap.

miss pretty and life

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...